Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Projekty/Granty

Granty

  1. Grant NCBiR
    Innowacyjna technologia wykorzystująca optymalizację środka wiążącego przeznaczona do tech-nologii recyklingu głębokiego na zimno konstrukcji nawierzchni zapewniająca jej trwałość eksploat-acyjną
    Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło

  2. Grant MNiSW
    Podniesienie poziomu naukowego i poziomu umiędzynarodowienia wydawanych czasopism nau-kowych oraz upowszechniania informacji o wynikach badań naukowych lub prac rozwojowych
    Kierownik: dr hab. inż. Adrian Różański, prof. uczelni

  3. Grant NCBiR
    Optymalizacja inwestycji drogowych w zakresie dostosowania sieci dróg krajowych do ruchu po-jazdów ciężarowych o nacisku osi do 11,5 tony
    Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło

  4. Grant MNiSW
    Doktoraty wdrożeniowe – edycja II
    Kierownik: dr hab. inż. Stanisław Kostecki, prof. uczelni

  5. Grant NAWA
    Wymiana bilateralna pomiędzy Polską a Portugalią. Monitoring konstrukcji mostowych z użyciem pomiarów dynamicznych
    Kierownik: dr inż. Paweł Hawryszków

  6. Grant NCN
    Ocena losowej nośności fundamentów bezpośrednich z uwzględnieniem przestrzennej zmienności parametrów gruntu oraz lokalizacji sondowań podłoża
    Kierownik: dr inż. Marcin Chwała

  7. Grant NCN
    Nowa metoda określania empirycznej dystrybuanty wielkości wtrąceń kulistych z dwuwymiarowego obrazu cyfrowego mikrostruktury
    Kierownik: dr inż. Maciej Sobótka

  8. Grant NCN
    Polskie powroty 2019
    Kierownik: dr inż. Mateusz Bocian

  9. Grant NCN
    Wieloskalowa ocena wpływu szoku termicznego na właściwości przyjaznych dla środowiska kom-pozytów polimerowo-cementowych modyfikowanych recyklingowym kruszywem drobnym (PO-WER)
    Kierownik: dr hab. inż. Łukasz Sadowski, prof. uczelni

  10. Granty Gminy Wrocław
    Promocja Nauki Wśród Społeczności Lokalnej w ramach budowania obywatelskiego wymiaru Wro-cławia jako miasta nauki (trzy edycje 2017, 2018 i 2019)
    Kierownik: dr inż. Andrzej Moczko

  11. Grant NCBiR (gestor MON)
    Metody i sposoby ochrony i obrony przed impulsami HPM
    Kierownicy wydziałowi: dr hab. inż. Tomasz Trapko, prof. uczelni i dr inż. Michał Musiał

  12. Grant NCBiR
    Mobilny Proekologiczny Dom z Tektury - prace B+R nad zastosowaniem materiałów pochodzenia celulozowego w architekturze
    Wykonawcy: mgr inż. arch. Anna Karolak, dr inż. Paweł Niewiadomski, mgr inż. Paweł Noszczyk  

  13. Grant NCBiR
    Wykorzystanie odpadowej mączki granitowej do produkcji wybranych wyrobów budowlanych
    Kierownik: dr hab. inż. Łukasz Sadowski, prof. uczelni

  14. Grant NCN
    Analiza pracy statycznej połączeń ciesielskich w drewnianych obiektach zabytkowych
    Kierownik: mgr inż. arch. Anna Karolak

  15. Grant NCBiR
    Model oceny ryzyka wystąpienia katastrof budowlanych, wypadków i zdarzeń niebezpiecznych na stanowiskach pracy z wykorzystaniem rusztowań
    Kierownik wydziałowy: prof. dr hab. inż. Bożena Hoła

  16. Grant MNiSW
    Wieloskalowa identyfikacja wpływu modyfikacji żywic epoksydowych tlenkiem tytanu (IV) w formie rutylowej o strukturze krystalicznej na właściwości adhezyjne i termiczne elementów betonowych wzmacnianych za pomocą kompozytów polimerowych zbrojonych włók-nem węglowym (WINGS)
    Kierownik: mgr inż. Kamil Krzywiński
    Opiekun: dr hab. inż. Łukasz Sadowski, prof. uczelni

  17. Grant NCN
    Ocena wpływu rodzaju deskowania na morfologię po-wierzchni betonu architektonicznego z punktu widzenia jej potencjału na zabrudzenie
    Kierownik: dr inż. Sławomir Czarnecki

  18. Grant NCN
    Eksperymentalna ocena właściwości powłok z żywicy epoksydowej modyfikowanych odpadowymi mączkami mineralnymi (ANSWER)
    Kierownik: mgr inż. Agnieszka Chowaniec

  19. Grant NCN
    Wieloskalowa ocena wpływu szoku termicznego na właściwości przyjaznych dla środowiska kom-pozytów polimerowocementowych modyfikowanych recyklin-gowym kruszywem drobnym (PO-WER)
    Kierownik: dr hab. inż. Łukasz Sadowski, prof. uczelni

  20. Grant NCBiR (gestor GDDKiA)
    Ochrona przed hałasem drogowym
    Kierownik wydziałowy: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło

  21. Grant NCBiR (gestor GDDKiA)
    Wykorzystanie z materiału pochodzącego z recyklingu
    Kierownik wydziałowy: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło


Stan na maj 2021 r.

1.    Opracowanie analizy numerycznej wypływu różnego położenia i przesunięć dybli w nawierzchni oraz ocena ich wpływu na trwałość zmęczeniową konstrukcji nawierzchni.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

2.    Badania mieszanek mineralno-asfaltowych wg lisy badań określonych w zał. nr 1.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

3.    Badania ugięciomierzem dynamicznym FWD wraz z opracowaniem stosownej opinii.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

4.    Określenie parametrów zmęczeniowych mieszanek mineralno-asfaltowych.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

5.    Wykonanie badan nieniszczących nawierzchni betonowej nawierzchni asfaltowej SMA.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

6.    Analiza jakości technicznej projektów drogowych współfinansowanych z funduszy Unii Europej-skiej wraz z rekomendacjami optymalizacji i szczegółowymi warunkami technicznymi projektowania i realizacji.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Antoni Szydło.

7.    Pełnienie funkcji niezależnego eksperta dla zadania "Dokończenie budowy NFM i Parkingu Pod-ziemnego we Wrocławiu".
Kierownik: dr inż. Leszek Wysocki, prof. uczelni.

8.    Ekspertyza rurociągów na terenie ZWCZ Morasko w Poznaniu.
Kierownik: dr inż. Leszek Wysocki, prof. uczelni.

9.    Wykonanie ekspertyzy wiaduktu nad autostradą A4 koło miejscowości Czerwony Kościół.
Kierownik: dr inż. Maciej Hildebrand.

10.    Badanie konstrukcji Mostu Solidarności związane z prowadzeniem w 2020 roku monitoringu mostu podwieszonego w Płocku.
Kierownik: dr inż. Maciej Hildebrand.

11.    Badanie konstrukcji Mostu Solidarności związane z prowadzeniem w 2019 roku monitoringu mostu podwieszonego w Płocku.
Kierownik: dr inż. Maciej Hildebrand.

12.    Świadczenie usług konsultacyjnych związanych z budową zbiorników retencyjnych w Porcie Połu-dniowym we Wrocławiu.
Kierownik: dr inż. Jarosław Michałek.

13.    Badania płyt warstwowych PWD-W 150.
Kierownik: dr inż. Jan Gierczak

14.    Pobieranie próbek mieszanki betonowej oraz badania betonu w zakresie wytrzymałości na ściska-nie, nasiąkliwości, wodoszczelności ze zbiorników retencyjnych i pompowni na terenie Portu Połu-dnie.
Kierownik: dr inż. Jarosław Michałek.

15.    Ekspertyza techniczna posadzki w Hali Stulecia we Wrocławiu.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Jerzy Hoła

16.    Ekspertyza techniczna dotycząca wykonania robót budowlanych budynków przy ul Potokowej i Ruczajowej we Wrocławiu.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Krzysztof Schabowicz.

17.    Ekspertyza techniczna stanu konstrukcji żelbetowej budynku Zespołu Apartamentów w Zieleńcu, gmina Duszniki Zdrój.
Kierownik: dr inż. Dariusz Styś.

18.    Ekspertyza stanu technicznego posadzki przemysłowej w hali produkcyjnej firmy BIALMED w miejscowości Pisz.
Kierownik: dr hab. inż. Łukasz Sadowski, prof. uczelni.

19.    Badania monitorujące przęsła mostu nad rz. Odrą w ciągu drogi krajowej 40b w miejscowości Kę-dzierzyn Koźle.
Kierownik: dr inż. Mieszko Kużawa.

20.    Badania doświadczalne próbek betonu dla zarobów próbnych C35/45 i C40/50 na potrzeby budo-wy zbiorników retencyjnych na terenie Portu Południe we Wrocławiu.
Kierownik: dr inż. Jarosław Michałek.

21.    Badania doświadczalne strunobetonowych słupów trakcyjnych ETG-2 i ETG-3 z betonu wirowane-go wyprodukowanych przez STRUNOBET-MIGACZ sp. z o.o. Zakład Produkcyjny w Kuzkach.
Kierownik: dr inż. Jarosław Michałek.

22.    Badania doświadczalne elektroenergetycznych słupów wirowanych typu E10,5/10 (218), E10,5/15c (240) i E13,5/10 (218) wyprodukowanych przez STRUNOBET-MIGACZ sp. z o.o. Zakład Produkcyj-ny w Lewinie Brzeskim.
Kierownik: dr inż. Jarosław Michałek.

23.    Ekspertyzy dotyczące określenia stanu technicznego, parametrów użytkowych oraz warunków dal-szej eksploatacji przęseł czterech obiektów mostowych: WA-39/WA-39A, MA-42 i MA-52.
Kierownik: dr inż. Mieszko Kużawa.

24.    Nadzór Inwestorski nad prowadzonymi robotami budowlanymi polegającymi na remoncie koryt rozpływowych zlokalizowanych na terenie Zakładu Produkcji Wody Mokry Dwór.
Kierownik: dr hab. inż. Andrzej Ubysz, prof. uczelni.

25.    Świadczenie usług konsultacyjno-doradczych w trybie stałym oraz świadczenie innych czynności badań, opinii opracowań technicznych.
Kierownik: dr inż. Krzysztof Raszczuk.

26.    Pełnienie funkcji Krajowego Eksperta Geotechnicznego (KEG) w zakresie rozbudowy OUOW Żela-zny Most oraz Kwatery Południowej, okresowy nadzór nad bezpieczeństwem eksploatacji Obiektu Unieszkodliwiania Odpadów.
Kierownik: prof. dr hab. inż. Dariusz Łydżba.

27.    Budowa modelu fizycznego oraz wykonanie badań modelowych dla projektowanego stopnia wod-nego Lubiąż.
Kierownik: dr hab. inż. Stanisław Kostecki, prof. uczelni.

28.    Analiza stateczności, deformacji oraz posadowienia urządzeń spustowych zapory suchego zbiorni-ka przeciwpowodziowego na potoku Duna w miejscowości Krosnowice.
Kierownik: dr hab. inż. Adrian Różański, prof. uczelni

29.    Analiza stateczności, deformacji oraz posadowienia urządzeń spustowych zapory suchego zbiorni-ka przeciwpowodziowego Szalejów Górny na rzece Bystrzycy Dusznickiej.
Kierownik: dr hab. inż. Adrian Różański, prof. uczelni

30.    Badania drgań i ocena stanu technicznego budynków w miejscowości Rzeczyca.
Kierownik: dr hab. inż. Stanisław Kostecki, prof. uczelni.

Stan na sierpień 2020 r.

Politechnika Wrocławska we współpracy z Uniwersytetem w Luksemburgu, Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Trewirze (Niemcy) i Uniwersytetem w Wuppertal (Niemcy) uczestniczy w projekcie Erasmus+ „Cava EuroCodes - analiza i walidacja zgodności obliczeń numeryczne elementów konstrukcyjnych z normą Eurokod”.

 

1.jpg

 

Projektowanie a MES

Projektowanie obiektów budowlanych przeprowadza się w oparciu o zbiór zharmonizowanych norm europejskich - Eurokodów. Normy te stanowią zbiór wytycznych do projektowania, jednakże nie zawierają wyczerpujących informacji nt. wykorzystania coraz powszechniej stosowanej metody elementów skończonych. W szczególności przejście pomiędzy wynikami analizy numerycznej a wymaganiami projektowymi jest mało intuicyjne. W efekcie prowadzi to do dyskusji nad interpretacją, poprawnością i dokładnością uzyskanych wyników. W skrajnym przypadku błędne założenia projektowe lub błędna interpretacja wyników skutkują uszkodzeniem lub awarią konstrukcji budowlanych.

 

Wysokie cele

Celem projektu jest opracowanie wytycznych projektowych, przykładów obliczeniowych i materiałów dydaktycznych systematyzujących wykorzystanie analiz numerycznych do projektowania typowych obiektów budowlanych. Projekt swym zakresem obejmuje analizy nośności konstrukcji betonowych, stalowych, a także stalowo-betonowych konstrukcji zespolonych. Łączy teorię z przykładami jej zastosowania. Efektem projektu będą wskazania różnic pomiędzy podejściem normowym a numerycznym, które zostaną omówione na konkretnych przykładach obliczeniowych. Podana zostanie interpretacja uzyskanych wyników wraz z nakreśleniem źródeł podstawowych błędów. Wnioski z projektu zostaną zebrane w postaci skryptu i opublikowane w celu szerokiego ich stosowania.

 

Zrobić coś więcej

Przystąpienie do projektu jest odpowiedzią na prośby studentów o pomoc w ich przyszłym rozwoju. Projekt przewiduje silne zaangażowanie uczestników studiów inżynierskich, magisterskich i szkół doktorskich. Zaangażowanie w projekcie jest wspaniałą okazją do zdobycia nowej wiedzy i doskonalenia swoich umiejętności w międzynarodowym środowisku akademickim. Współpraca międzynarodowa, wymiana know-how oraz możliwość wyjazdu na tygodniowe warsztaty organizowane przez jednego z partnerów to tylko wybrane korzyści płynące z udziału w projekcie.

 

Silny zespół

Prace w ramach projektu realizowane są głównie przez 2 katedry: Katedrę Konstrukcji Budowlanych (K5) oraz Katedrę Mostów i Kolei (K4). W projekcie czynny udział biorą opiekunowie naukowi: prof. dr hab. inż. Wojciech Lorenc, dr inż. Piotr Kozioł, dr inż. Maciej Kożuch, dr inż. Michał Redecki oraz dr inż. Paweł Hawryszków.

 

2.jpgPartners of the Cava EuroCodes project – 1. Międzynarodowe spotkanie projektowe

 

 

Projekt jest fundowany z programu unijnego Erasmus+, akcja 2 Partnerstwa strategiczne, lata 2018-2021.

 

Wirtualne środowisko szkoleniowe dla zrobotyzowanych i zautomatyzowanych placów budowy

Logo Safecrobot

Virtual reality immersive safety training environment for robotised and automated construction sites

Start: 01-12-2020 - 

Koniec: 30-11-2022

Numer projektu: 2020-1-UK01-KA202-079176

Dotacja UE: 165 435 EUR

Program: Erasmus +

Kluczowe działanie: Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk

Rodzaj działania: Partnerstwo strategiczne na rzecz kształcenia i szkolenia zawodowego

Strona projektu: https://safecrobot.pwr.edu.pl/

Erasmus +

Wprowadzenie:

Nieustanny postęp technologiczny prowadzi do coraz większego uzależnienia pracowników budowlanych od zrobotyzowanych i zautomatyzowanych maszyn budowlanych. Zaawansowane roboty, w tym pojazdy autonomiczne i półautonomiczne, stają się coraz częstszym widokiem na placach budowy. W związku z tym pojawiają się nowe, dotychcas niewystępujące, zagrożenie na placu budowy, które wynikają z interakcji maszyna/robot-człowiek. Automatyzacja i robotyzacja procesów technologicznych w budownictwie ma na celu zmniejszenie lub wyeliminowanie udziału operatora w obsłudze urządzeń i zastąpienie go sterowaniem komputerowym. Pomimo wzrostu wydajności automatyzacji i robotyzacji urządzeń pojawiające się zagrożenia muszą zostać zminimalizowane poprzez poprawę jakości szkoleń pracowników budowlanych i zwiększenie umiejętności w zakresie postrzegania i zmniejszania poziomu ryzyka związanego z ich użytkowaniem i interakcją.

Dane statystyczne:

Na podstawie danych publikowanych przez Europejski Urząd Statystyczny (Eurostat) wiadomo, że na terenie Unii Europejskiej ponad 20% wszytskich wypadków śmiertelnych jest związanych z interakcją maszyna-człowiek. I tak np. w Wielkiej Brytanii, w latach 2012/2014, w budownictwie odnotowano 196 ofiar śmiertelnych, z czego 10% przypadków było wynikiem kolizji z poruszającymi się maszynami. Najczęściej zgłaszane ryzyko w miejscu pracy związane było z użytkowaniem „maszyn lub narzędzi”, a wypadki związane z „pojazdami” uważane są za jedno z trzech najczęściej zgłaszanych przez pracowników budowlanych zagrożeń. W Niemczech, w latach 2010-2014, odnotowano 54 440 wypadków lekkich, 1 676 ciężkich i 52 śmiertelnych wypadków przy pracy, które były następstwem wypadków z udziałem pojazdów. Ponadto w latach 2008–2015 doszło do 336 wypadków związanych z kolizjami z udziałem sprzętu do robót ziemnych, z których 36 osób zginęło. Oprócz ofiar śmiertelnych dochodzi do start ergonomicznych, w tym przeciążenie umysłowe od monitorowania jednostek wyświetlaczy wizualnych do obsługi wielu złożonych elementów sterujących, które są kluczową cechą zaawansowanych maszyn, sprzętu lub robotów.

Zapobieganie wypadkom - innowacyjne szkolenia pracowników:

Pomimo wielu korzyści płynących z automatyzacji i robotyzacji, istnieje wiele zagrożeń związanych ze stosowaniem zaawansowanych technologii. Pomimo stosowania wielu innowacyjnych systemów zabezpieczeń w maszynach i robotach nadal istnieje wysoki stopień ofiar śmiertelnych w wyniku ich interakcji z ludźmi. Dlatego zdolność pracownika budowlanego do rozpoznawania niebezpiecznych sytuacji jest podstawową umiejętnością zapobiegania wypadkom.

Aby poprawić stan bezpieczeństwa pracy wielu badaczy proponuje uczenie się oparte na doświadczeniu, a także prowadzenie szkoleń w zakresie bezpiecznej pracy. Jedną z możliwości podniesienia umiejętności i zwiększenia świadomości postrzegania zagrożeń przez pracowników budowlanych jest prowadzenie szkoleń pracowników w jak najbardziej przypominających rzeczywistych warunkach pracy. W przypadku występujących na placu budowy wielu niebezpiecznych prac budowlanych, dla których istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku, uczenie się oparte na doświadczeniu i narażanie pracowników na ryzyko wypadku w celu szkolenia może być kosztowne, zarówno pod względem materialnym jak i narażenia życia i zdrowia ludzkiego. Dzięki wykorzystaniu wirtualnego środowiska do prowadzenia szkoleń pracownik budowlany może dokładnie zobaczyć, poczuć i „przeżyć” określone scenariusze oraz sytuacje wypadkowe i poznać jakie mogą nastąpić konsekwencje w przypadku nieprawidłowego zachowania się w środowisku pracy. Pozwala to nie tylko wyeliminować niepotrzebne ryzyko, ale też zmniejszyć koszty z tytułu wypadków przy pracy, a także znacznie przyspieszyć proces szkoleniowy.

Wirtualna rzeczywistość:

W ostatnich latach wirtualna rzeczywistość (Virtual Reality – VR) coraz częściej wykorzystywana jest w branży IT, medycynie i przemyśle. Prowadzone badania na całym świecie potwierdzają znaczenie tej technologii dla współczesnego świata. Wirtualna rzeczywistość to świat stworzony przy użyciu technik komputerowych, który pozwala na tworzenie symulacji zjawisk zachodzących w świecie rzeczywistym. Współczesne systemy VR pozwalają wygenerować wirtualne środowisko pozwalające bardzo dobrze symulować różne warunki pracy, w tym również takie panujące na placu budowy. Wirtualna rzeczywistość oddziałuje równocześnie na kilka zmysłów, w zależności od zastosowanych rozwiązań: wzrok, słuch, zmysł równowagi, propriocepcję (zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała bez patrzenia na nie). Technika VR charakteryzuje się niemal całkowitym odizolowaniem zmysłów człowieka od wrażeń pochodzących ze świata rzeczywistego. W zamian za to prezentowany jest mu obraz oraz dźwięk przygotowany przez komputer, będący odzwierciedleniem symulowanego środowiska. 

Cel badań:

W ramach badań planowane jest opracowanie innowacyjnego, bezpiecznego środowiska szkoleniowego wykorzystującego wirtualną rzeczywistość, symulację 3D rzeczywistych scenariuszy oraz technologię BIM. Interaktywne wirtualne środowisko będzie więc okazją do symulacji warunków pracy i identyfikacji zagrożeń związanych z prowadzonymi pracami budowlanymi na placach budowy, a także pozwoli na zwiększenie kwalifikacji, umiejętności i świadomości postrzegania zagrożeń przez pracowników budowlanych.

Zespół projektu SafeCROBOT:

Koordynator: Eng UNIVERSITY OF THE WEST OF ENGLAND, BRISTOL

Partnerzy:

 ES ASOCIACION EMPRESARIAL DE INVESTIGACION CENTRO TECNOLOGICO DEL MARMOL Y LA PIEDRA

 DE BILDUNGSZENTREN DES BAUGEWERBES EV

 PL POLITECHNIKA WROCŁAWSKA / WROCLAW UNIVERSITY OF SCIENCE AND TECHNOLOGY

 

Skład Zespołu Politechniki Wrocławskiej:

Kierownik Projektu: dr inż. Mariusz Szóstak

Członkowie Zespołu:

Prof. dr hab. inż. Bożena Hoła

Dr inż. Piotr Grzempowski

Mgr inż. Tomasz Nowobilski

 

 

This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein

POIR.04.01.04-00-0023/18 Opracowanie Systemu ewaluacji usług ekosystemowych zieleni miejskiej- w Ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (2018-2021) 

Prezentacja

Lepsza ocena ryzyka zawodowego na budowie

536828-pl.pdf (ncn.gov.pl)

Bożena Hoła

Ponad 420 tys. zł dofinansowania na „Modelowanie wpływu zdarzeń potencjalnie wypadkowych na wypadki przy pracy w budownictwie (SAFCON)” otrzyma prof. Bożena Hoła z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego.

- Budownictwo jest jedną z najbardziej niebezpiecznych branż w większości krajów świata – mówi prof. Bożena Hoła z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego. - To właśnie w tym sektorze odnotowuje się największy udział liczby wypadków śmiertelnych wśród wszystkich sekcji gospodarki.

Jej projekt zakłada przeprowadzenie kompleksowej i wieloaspektowej analizy zdarzeń potencjalnie wypadkowych i wypadków przy pracy oraz sformułowanie na tej podstawie związków między tymi zdarzeniami. - Badania prowadzimy na dużym zbiorze obejmującym ponad 1 500 przypadków, które zarejestrowano w latach 2015-2021 – opowiada prof. Bożena Hoła. - Analiza obejmie obiekty i roboty budowlane oraz okoliczności, w których doszło do zdarzenia.

Efektem mają być formuły i algorytmy matematyczne opisujące z dużą dokładnością związki między tymi dwoma zjawiskami. Obliczenia pomogą oszacować prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku i stopień jego ciężkości i tym samym zostać wykorzystane do oceny ryzyka zawodowego.

Oferta pracy

Jaskinie lawowe (lava tubes) są naturalnymi obiektami pochodzenia wulkanicznego o budowie zbliżonej do tunelu, które powszechnie występują w aktywnych wulkanicznie rejonach Ziemi, osiągając rozmiary do 20-30 metrów w przekroju poprzecznym i długości do kilkudziesięciu kilometrów. Istotną cechą, szczególnie w kontekście ich wykrywania, jest występowanie zawalisk do wnętrza tunelu objawiających się charakterystycznymi otworami na powierzchni (skylights). Istnieją silne dowody na występowanie jaskiń lawowych na  Księżycu i Marsie i ten kierunek jest szczególnie istotny z uwagi na możliwości, jakie oferują przyszłym eksploratorom. Poza oczywistą funkcją schronienia przeciw zagrożeniom powierzchniowym (takim jak ekstremalne wahania temperatury, promieniowanie i mikrometeoryty), księżycowe jaskinie lawowe są wielką obietnicą dla badań naukowych w zakresie geologii, astrofizyki, nauk o formowaniu ciał układu słonecznego czy astrobiologii.

 

Planowanie jakiejkolwiek działalności człowieka w księżycowych jaskiniach lawowych będzie wymagało poszerzenia naszej wiedzy o zawaliskach oraz analizy stabilności i bezpieczeństwa tych obiektów, co jest  głównym celem projektu. Wystąpienie określonej geometrii zawaliska niesie niezwykle istotne informacje, które do tej pory nie były wykorzystane w kontekście wyznaczania kształtów i rozmiarów jaskiń lawowych na Księżycu. Zawaliska pojawiają się w najsłabszych obszarach stropu (np. w miejscach, gdzie strop ma najmniejszą miąższość, gdzie skały mają najsłabsze parametry mechaniczne lub gdzie występują spękania w masywie skalnym). Poza wymienionymi wyżej występują jeszcze oddziaływania zewnętrzne takie jak trzęsienia księżyca (moonquakes), wpływ powierzchniowej warstwy regolitu i inne czynniki. W projekcie badane będą niektóre z wyżej wymienionych wpływów i charakterystyk za pomocą analizy wstecznej geometrii zawalisk uzyskanych w drodze numerycznych symulacji. Poszukiwanie rekonstrukcji geometrii jaskiń lawowych dla których będziemy uzyskiwać podobne geometrie zawalisk w stosunku do tych zidentyfikowanych za pomocą sond kosmicznych pozwoli nam lepiej zrozumieć proces powstawania zawaliska oraz możliwe kształty i rozmiary księżycowych jaskiń lawowych.

 

Projekt będzie realizowany we współpracy z naukowcami z Chile, Japonii, Włoch oraz pracownikami Katedry Geotechniki Hydrotechniki, Budownictwa Podziemnego i Wodnego naszej Uczelni.  

Oferta pracy dla studenta

Ogłoszenie wyników postępowania konkursowego

Zakończone postępowania:

Oferta pracy dla studenta

Ogłoszenie wyników postępowania konkursowego 

Politechnika Wrocławska © 2025