Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Wyróżnienie w konkursie Tesla Prize dla zespołu z W2

Data: 03.01.2024 Kategoria: Wydział

Kapituła przyznała wyróżnienie, które trafiło do zespołu prof. Wojciecha Lorenca z Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego. Wspólnie z dr. inż. Maciejem Kożuchem oraz dr. inż. Krzysztofem Marcinczakiem opracowali „Nowe rozwiązania konstrukcji stalowych i zespolonych zastosowane na moście przez Wisłę w Krakowie: pierwszym na świecie moście kolejowym typu network arch z giętych na zimno dwuteowników walcowanych”.

Most kolejowy przez Wisłę w ciągu magistrali kolejowej E30 w centrum Krakowa - zdjęcie

fot. https://www.gov.pl/web/infrastruktura

– Projekt dotyczył opracowania elementów konstrukcji i technologii budowy nowego mostu kolejowego przez Wisłę w ciągu magistrali kolejowej E30 w centrum Krakowa. Konstrukcja została wybudowana i jest obecnie eksploatowana – mówi prof. Wojciech Lorenc. – Zastosowano w niej zupełnie nowy rodzaj elementu konstrukcyjnego łuku, tzn. hybrydowy element stalowo-betonowy o zmiennym przekroju z zastosowaniem połączenia ścinanego composite dowels oraz nowy typ zakotwienia wieszaków w pomoście. Nowe, tzw. hybrydowe stalowo-betonowe elementy łuku, nadają mostowi charakterystyczną architekturę i stanowią niejako znak rozpoznawczy – dodaje.

Most zaprojektował Radosław Sęk (firma RS Projekt na zlecenie firmy E&C) na podstawie koncepcji w postaci trzech łuków siatkowych Bogusława Pilujskiego (firma Strabag, wykonawca konstrukcji).

Inżynierowie z Wydziału Budownictwa PWr, poza dostarczeniem pomysłów na rozwiązanie wezgłowia oraz zakotwienia wieszaków, wykonywali następujące prace: badania laboratoryjne w skali naturalnej i symulacja numeryczna wytwarzania elementów stalowych łuku (gięcie na zimno), konsultacje naukowo-techniczne, rozwiązywanie nowych problemów podczas projektowania i na budowie oraz dotyczących wytwarzania konstrukcji stalowej (współpraca z firmą ArcelorMittal z Luksemburga dostarczającą konstrukcję stalową).

Projekt był prowadzony w ramach współpracy z firmami RS Projekt, ArcelorMittal i Strabag.

Politechnika Wrocławska © 2024