Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

dr inż. Andrzej Helowicz

Pracownicy naukowo-badawczy

Email: andrzej.helowicz@pwr.edu.pl

Jednostka: Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego » Katedra Mechaniki Budowli i Inżynierii Miejskiej

Andrzej Helowicz

ul. Na Grobli 15, Wrocław
bud. C-7, pok. 617
tel. 71 320 4852

Strona WWW

 

Konsultacje w semestrze letnim 2024/25:

Poniedziałek 10.00 – 12.00 Ms Teams

Niedziela 13.00 15.00 p.617 C-7


ANDRZEJ HELOWICZ, dr inż. jest adiunktem naukowo-badawczym na Politechnice Wrocławskiej. Studia wyższe 5 letnie magisterskie ukończył w 1998 roku na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej. Za opracowanie autorskiej metody pomiaru pól temperatury w masywnych elementach żelbetowych w trakcie twardnienia betonu i za wykonanie wielu badań na rzeczywistych konstrukcjach betonowych w 2004 roku uzyskał stopień naukowy doktora nauk technicznych na tej samej uczelni. Od 2001 posiada Polskie Uprawnienia Budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlane. Za swoją dziesięcioletnią pracę i doświadczenie zawodowe przy projektowaniu konstrukcji budowlanych w 2007 roku otrzymał tytuł Chartere Engineer CEng MIEI od Irlandzkiej Izby Budowlanej.

Od 2014 roku jest adiunktem na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej w Katedrze Mechaniki Budowli i Inżynierii Miejskiej. Obecnie zajmuje się nauczaniem przyszłych inżynierów budownictwa i propagowaniem zintegrowanych konstrukcji mostowych w Polsce.

Od 2004 do 2014 roku mieszkał i pracował w Irlandii, gdzie pracował na stanowisku starszego kierownika projektu dla Irlandzkiego biura konsultingowego Fehily Timoney & Co, i jako Freelance Engineer. W okresie tym brał udział w kilku projektach drogowo-mostowych, których budżet sięgał do 120 milionów euro. W szczególności odpowiedzialny był za przygotowanie dokumentacji przetargowej, wykonanie kompleksowego projektu konstrukcji, nadzór nad wykonywanymi rysunkami technicznym, sprawdzenie specyfikacji technicznych, współpraca z przedstawicielami Wykonawcy, nadzór nad wykonywanymi obiektami i nadzór nad młodszymi projektantami. Dokumentację projektową wykonał na podstawie obowiązujących Irlandzkich oraz Brytyjskich Standardów. Jest autorem ponad 100 projektów konstrukcji mostowych i wielu hal przemysłowych. Szczegółowe informacje w języku angielskim można znaleźć na stronie WWW.

Od 2002 do 2004 roku pracował na stanowisku projektant kolejowych konstrukcji mostowych w Centralnym Biurze Projektowo Badawczym Budownictwa Kolejowego’ "Kolprojekt" LTD. W okresie tym zajmował się projektowaniem mostów i obiektów kolejowych na liniach kolejkowych o dozwolonej prędkości przejazdu pociągów do 160km/h.

Od 2000 do 2002 roku pracował na stanowisku asystenta projektanta i po zdobytych uprawnieniach budowlanych do projektowania, pracował, jako projektant konstrukcji mostowych w przedsiębiorstwie projektowo-wykonawczym „Dormex” SA. Obecna nazwa przedsiębiorstwa to Budimex SA. W okresie tym odpowiedzialny był za wykonanie projektów konstrukcji mostowych dla dwóch kontraktów drogowo-mostowych w Polsce.

Od 1998 do 2000 roku pracował na stanowisku inżyniera budowy w międzynarodowej firmie budowlanej Mota & Companhia SA. Engineering & Construction Co. Jako inżynier budowy na odcinku budowy Autostrady A4 z Wrocławia do Opola był odpowiedzialny za nadzór budowlany największych na tym odcinku konstrukcji mostowych.

ORCID: Andrzej Helowicz (0000-0001-9527-1281) (orcid.org)

ResearchGate: Andrzej Helowicz (researchgate.net)

Google Scholar: Andrzej Helowicz (Google Scholar)

Web of Science ResearcherID (Publons): HJY-2639-2023

Scopus Author ID: 57217182229

SciProfiles: Andrzej Helowicz (sciprofiles.com)


Zainteresowania naukowe

  • Mosty zintegrowane, w szczególności: kształtowanie podpór mostów zintegrowanych pod względem niskiego zużycia materiałów i szybkości ich wykonania; interakcje podpór mostów zintegrowanych i grunt za i pod nimi; wpływ różnych czynników na naprężenia w elementach konstrukcyjnych mostów zintegrowanych; zyski ekonomicznych przy projektowaniu, wykonawstwie i eksploatacji mostów zintegrowanych; modelowanie konstrukcji mostów zintegrowanych.
  • Pomiar i modelowanie rozkładu temperatury twardnienia betonu w masywnych elementach betonowych, w szczególności: analiza pól temperatury wywołanych ciepłem hydratacji cementu w masywach betonowych, bezpośredni ciągły pomiar rozkładu pól temperatury wywołanych ciepłem hydratacji cementu w masywnych elementach wykonanych z betonu wysokich klas, modelowanie i projektowanie technologii betonowania masywnych elementów betonowych, zabezpieczanie masywnych elementów betonowych w trakcie twardnienia betonu, modelowanie procesów cieplnych i ich wpływu na rozkłady i wartości naprężeń w elementach betonowych i stalowych.

Najważniejsze publikacje

Politechnika Wrocławska © 2025