Logowanie

 

Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego

Praktyki studenckie - zasady

ZASADY ODBYWANIA STUDENCKICH PRAKTYK ZAWODOWYCH
NA WYDZIALE BUDOWNICTWA LĄDOWEGO I WODNEGO POLITECHNIKI WROCŁAWSKIEJ
NA STUDIACH STACJONARNYCH I NIESTACJONARNYCH I STOPNIA (INŻYNIERSKICH)

A. Informacje ogólne
1. Organizacja praktyk studenckich odbywa się na podstawie §3 ust. 1 pkt 8 Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1861 z późn. zm.)  oraz Zarządzenia Wewnętrznego Rektora Politechniki Wrocławskiej nr 96/2020 w sprawie organizacji studenckich praktyk zawodowych w Politechnice Wrocławskiej.
2. Program studiów przewiduje 8-tygodniową praktykę zawodową (40 dni roboczych) dla studentów stacjonarnych i niestacjonarnych studiów I stopnia inżynierskich.
3. Praktyka zawodowa jest ujęta w programie studiów jako kurs przypisany do ostatniego semestru studiów, który jest zaliczany na ocenę i ma przypisaną liczbę 5 punktów ECTS.
4. Praktyka odbywa się na III roku studiów w okresie wakacyjnym, wolnym od zajęć dydaktycznych na uczelni. Za zgodą opiekuna praktyka może być ona odbywana w dwóch częściach, tj. po II roku (część obejmująca maksymalnie połowę wymaganego wymiaru praktyki) i po III studiów. Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyki, po przedstawieniu przez studenta sprawozdania i potwierdzenia odbycia praktyk. Obowiązek zaliczenia praktyki odbywa się podczas 7 semestru studiów dla wszystkich specjalizacji.

B. Organizacja praktyki
1. Praktyka zawodowa jest odbywana w przedsiębiorstwach prowadzących budowy lub w firmach projektowych prowadzących nadzory na budowach, w wymiarze 8 tygodni (40 dni roboczych), w okresie wakacyjnym po III roku. Za zgodą opiekuna praktyka może być podzielona i odbywana częściowo po II roku (część obejmująca maksymalnie połowę wymaganego wymiaru praktyki, tj. okres do 20 dni roboczych) i po III roku studiów. Praktyka jest organizowana dla wszystkich studentów studiów inżynierskich I stopnia według jednolitego programu ramowego, który w razie konieczności może być uszczegółowiany przez dane przedsiębiorstwo.
2. Studenci samodzielnie poszukują odpowiedniego przedsiębiorstwa i budowy, w której będą odbywać praktykę. Możliwe są 2 formy odbywania praktyki:
          forma I – Bezpłatna praktyka na budowie w przedsiębiorstwie, odbywana na podstawie „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich” zawartego pomiędzy Wydziałem Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej a przedsiębiorstwem.  W ww. „Porozumieniu…” Wydział nie wnosi zastrzeżeń, aby student kierowany na praktykę zawodową był zatrudniony w Zakładzie Pracy na warunkach umowy o pracę i w takim przypadku student może uzyskiwać wynagrodzenie za pracę od firmy, w której odbywa praktykę.
         forma II – Praca studenta w przedsiębiorstwie w kraju lub zagranicą (na podstawie umowy o pracę studenta z firmą), która zostaje na pisemny wniosek studenta uznana przez Dziekana za praktykę zawodową.
3. Dopuszcza się, za zgodą opiekuna, realizację praktyki w czasie roku akademickiego, w dniach wolnych od zajęć dydaktycznych, po ich potwierdzeniu przez Prodziekana ds. Dydaktyki.
4. W miarę możliwości firmy, praktyka powinna być odbywana na kilku budowach tak, aby umożliwiała zapoznanie się z różnymi robotami budowlanymi. Ze względów organizacyjnych wskazane jest, aby praktyka odbywała się w bezpośredniej okolicy miejsca zamieszkania studenta.
5.  W przypadku, gdy student będzie odbywał praktykę na podstawie „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich” (I forma) w celu organizacji praktyki student samodzielnie podejmuje następujące działania:
     1)    Zwraca się do firmy o przyjęcie na praktykę, uzgadnia z firmą możliwość odbycia praktyki oraz jej termin;
     2)    Wypełnia „wniosek o praktykę” – druk do pobrania na stronie: https://wbliw.pwr.edu.pl/studenci/praktyki/dokumenty
            We wniosku musi być podana posiadana przez studenta polisa ubezpieczenia NW.
     3)    Student zgłasza się z wypełnionym wnioskiem do opiekuna praktyki zawodowej z ramienia PWr w celu uzyskania akceptacji i  podpisu na wniosku.
     4)    Podpisany wniosek student składa w dziekanacie w terminie do 10 czerwca.
Na podstawie wniosku dziekanat przygotowuje „Porozumienie o organizacji zawodowych praktyk studenckich”, które podpisuje Dziekan Wydziału.
     5)    Student pobiera 3 egzemplarze „Porozumienia…” z dziekanatu (lub ustala wysłanie ich na adres firmy pocztą). Po podpisaniu porozumienia przez firmę, 1 egzemplarz porozumienia wraca do dziekanatu – przed rozpoczęciem praktyki.

W przypadku, gdy student będzie odbywał praktykę w formie pracy zarobkowej/umowy o pracę na podstawie zawartej przez niego indywidualnej umowy z przedsiębiorstwem/firmą (II forma):
    1)    Student nie ma obowiązku składania wniosku o praktykę w dziekanacie i zawierania „Porozumienia…” przez Politechnikę z firmą.
    2)    W celu uznania pracy zarobkowej jako studenckiej praktyki zawodowej student po odbyciu praktyki zobowiązany jest złożyć pisemny wniosek skierowany do Dziekana, uprzednio pozytywnie zaopiniowany przez opiekuna praktyk. Wzór takiego wniosku znajduje się na stronie: https://wbliw.pwr.edu.pl/studenci/praktyki/dokumenty  
    3)    Student przed złożeniem wniosku do Dziekana, zgłasza się z przygotowanym wnioskiem oraz sprawozdaniem z praktyk i poświadczeniem ich odbycia do opiekuna praktyk w celu uzyskania  opinii i podpisu opiekuna na  wniosku.
    4)    Po pozytywnym rozpatrzeniu takiego wniosku przez Dziekana, opiekun praktyk ustala ocenę z kursu "Praktyka zawodowa" i wpisuje ją do indeksu elektronicznego studenta.  

W obu przypadkach odbywania praktyki (I i II forma) charakter i zakres pracy studenta w przedsiębiorstwie powinien spełniać wymagania ramowego programu praktyki zawodowej.

Miejsce składania wniosków:
Wniosek o praktykę (I forma) podpisany przez Opiekuna praktyki - należy składać do dziekanatu przed praktyką w terminie do 10 czerwca
Wniosek do Dziekana o uznanie pracy w przedsiębiorstwie jako praktyki zawodowej (II forma) – podpisany przez Opiekuna praktyki - należy składać do dziekanatu po odbyciu praktyki.
Wnioski należy przesyłać w formie skanu lub składać osobiście w dziekanacie u pani Aleksandry Krzywdy (studia stacjonarne) i pani Anisy Barczuk (studia niestacjonarne).   
Kontakt:
mgr Aleksandra KRZYWDA, budynek L-1, pok 127,  I okienko,  e-mail: aleksandra.krzywda@pwr.edu.pl, tel. 71 320 41 60
mgr Anisa BARCZUK, pok. 348 bud. L-1, e-mail: anisa.barczuk@pwr.edu.pl,  tel. 71 320 27 94


C. Zaliczenie praktyki
Po zakończeniu praktyki (w formie I lub II) student zalicza praktykę na podstawie pisemnego sprawozdania, które zawiera:

  1. Imię i nazwisko Studenta, termin praktyki, nazwę i adres firmy;
  2. Ogólną charakterystykę firmy (rodzaj robót wykonywanych przez firmę);
  3. Lokalizację, krótkie opisy techniczne obiektów, na których odbywała się praktyka;
  4. Opisy robót budowlanych, które były realizowane na budowach w trakcie praktyki (rodzaje robót, rodzaje konstrukcji i technologii, używany sprzęt, zagadnienia BHP związane z realizacją tych robót itp.;
  5. Zakres uczestnictwa studenta w pracach na budowie;
  6. W sprawozdaniu student może załączyć, w miarę możliwości, kilka zdjęć z etapów budowy;
  7. Na końcu sprawozdania powinien znajdować się podpis studenta;
  8. Sprawozdanie powinno być potwierdzone poświadczeniem firmy, kierownika budowy lub kierownika robót. Poświadczenie/zaświadczenie o odbyciu praktyki może być na osobnym druku i wtedy należy je wpiąć do sprawozdania. W treści poświadczenia musi być podane imię i nazwisko studenta oraz termin odbytej praktyki.
  9. Do sprawozdania należy również załączyć:
    - w przypadku I formy (umowa PWr z firmą) -  kopię „Porozumienia o organizacji zawodowych praktyk studenckich”
    - w przypadku II formy (umowa indywidualna Studenta z przedsiębiorstwem/firmą)– kopię „Wniosku do Dziekana o uznanie pracy w przedsiębiorstwie jako praktyki zawodowej” podpisanego przez Dziekana.

Zaliczenia praktyki dokonuje jej opiekun, po przedstawieniu przez studenta sprawozdania i ww. poświadczenia. Zaliczenie odbywa się w czasie 7 semestru, w terminach konsultacji ustalonych przez opiekuna. Opiekun podczas zaliczenia zapoznaje się ze sprawozdaniem oraz przeprowadza rozmowę na temat przebiegu praktyki.

Opiekunowie praktyki mogą przeprowadzać kontrolę praktyki w czasie jej trwania.

D. Ramowy program praktyki zawodowej dla kierunku budownictwo

Podczas praktyki studenci powinni poznać obowiązki brygadzisty i majstra budowy poprzez uczestnictwo w zadaniach budowlanych. W szczególności studenci powinni poznać:

  1. organizację przedsiębiorstwa;
  2. zakres robót wykonywanych przez przedsiębiorstwo;
  3. stosowane na budowie technologie;
  4. specyfikę następujących prac budowlanych: roboty ziemne i fundamentowe, szalunkowe, betoniarskie, zbrojarskie, murarskie, izolacyjne, blacharsko-dekarskie, wykończeniowe i okładzinowe, montaż prefabrykatów;
  5. zasady BHP obowiązujące w pracy na budowie;
  6. dokumentację techniczną wykonywanych prac;
  7. pracę sprzętu budowlanego, sposoby transportu i składowania materiałów budowlanych i prefabrykatów.

E. Opiekunowie praktyk:

Opiekunowie Praktyk Studenckich

Od 2.10.2023 r. obowiązuje następujący przydział studentów do opiekunów praktyk:

dla studentów studiów stacjonarnych (dziennych):
• o nazwiskach na litery  A - F   - dr inż. Ryszard Antonowicz, p. 907 bud. C-7, e-mail: ryszard.antonowicz@pwr.edu.pl
• o nazwiskach na litery  G - K   - dr inż. Czesław Bywalski, p. 1.07 bud. C-11, e-mail: czeslaw.bywalski@pwr.edu.pl
• o nazwiskach na litery  L - N   - dr inż. Jacek Grosel, p. 225 bud. L-1, tel. 713203779, e-mail: jacek.grosel@pwr.edu.pl
• o nazwiskach na litery  O - R   - dr Ewa Koszela-Marek, p. 243 bud. D-2, e-mail: ewa.koszela-marek@pwr.edu.pl
• o nazwiskach na litery  S - Ż   - dr inż. Michał Musiał, p. 5.27 bud. G2D ul. Szczytnicka 11, e-mail: michal.musial@pwr.edu.pl

dla studentów studiów niestacjonarnych (zaocznych):

  • dr inż. Andrzej Helowicz
Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję